We zetten sinds 2020 fors op internationalisering in!

INTERNATIONALISERING

Door het oprichten van een eigen OZCS Erasmus+-consortium voor KA1-projecten kunnen we gebruik maken van Europese subsidiëring om aan onze scholen (BaO en SO) navormingen, schoolbezoeken en stages in het buitenland aan te bieden voor leraren en leerlingen.

Deze buitenlandse navormingen en schoolbezoeken vormen een hefboom voor kwaliteitsontwikkeling binnen OZCS: schoolteams bouwen hun kennis verder uit, implementeren het geleerde en wisselen hierover uit met andere scholen.

Internationalisering als hefboom voor
de ontwikkeling van leerlingen in een geglobaliseerde wereld

Het onderwijs heeft de voorbereiding van jongeren op een leven en loopbaan in een voortdurend veranderende samenleving als taak. Internationalisering in het onderwijs kan een krachtig instrument zijn om leerlingen een aantal competenties bij te brengen die in deze geglobaliseerde samenleving onontbeerlijk zijn.

Internationalisering is een proces waarbij een interculturele dimensie in de school wordt binnengebracht. Deze dimensie opent mogelijkheden voor leerlingen om hun algemene (taal, sociale en interculturele vaardigheden, onderzoeken, digitale geletterdheid,…) en beroepsgerichte competenties op een rijke manier te ontwikkelen. Het biedt extra leerkansen tot rijkere en krachtigere leerprocessen.

Internationalisering draagt ook bij aan de persoonlijke ontwikkeling en groei van leerlingen. Ze verkrijgen immers een brede en kritische kijk op de samenleving en op de wereld. Op deze manier bevorderen we als schoolbestuur het actieve Europese burgerschap.

Internationalisering als hefboom voor
de professionele groei van leraren

In het kader van levenslang leren kan internationalisering een meerwaarde bieden voor de professionele ontwikkeling van leraren. Het leren kennen van andere onderwijspraktijken en -systemen kan het reflectief vermogen van leraren versterken. Het zet aan tot het kritisch bekijken van de eigen onderwijsleerpraktijk en helpt om het eigen beeld in een bredere context te plaatsen. Internationalisering biedt leraren kansen om zich persoonlijk te ontplooien (creativiteit, flexibiliteit, ondernemingszin,…), om talige competenties te versterken en om nieuwe culturen te ontdekken. Het vormt een integraal onderdeel van de nascholings- en professionaliseringsplannen van de scholen.

Internationalisering als hefboom voor
kwaliteitsvol en innoverend onderwijs

Internationalisering draagt rechtstreeks bij aan het realiseren van de OZCS-visie op kwaliteitsvol onderwijs: bekwame leraren die samenwerken in innovatieve schoolteams en scholengroepen versterken de leer- en leefkracht van leerlingen!

Aanvullende reflectie en uitwisseling in (internationale) schooloverstijgende samenwerkingsverbanden vergroten de impact en de leereffecten. Als schoolbestuur wensen we op een planmatige en duurzame manier aan internationalisering te werken door de internationale activiteiten van de schoolteams te evalueren en de resultaten in kaart te brengen.